torsdag 11 oktober 2007

Protesterna hjälpte - reklamfilmen stoppad

Hej,

Det var strongt av Tele2 att ta steget och ringa upp mig och prata om reklamen som jag hade protesterat emot. De känns som en seger att det faktiskt går att påverka.
Det handlar oftast om okunskap och det finns människor som lyssnar och kan ta till sig kritik.
Tomas Ekman Tele 2 ska ha en stor eloge för att han lyssnade och förstod det oetiska i reklamen.
Jag hade samma dag ringt till Telia och bett dom att flytta över mitt abonnemang från Tele 2 som jag var kund hos, nu får jag väl ompröva det beslutet.

Det handlade inte bara om den schimpans som medverkade på filmen, utan om man köper reklam av den här sorten så bidrar man till den fortsatta illegala handel som pågår med små schimpanser. Så fort det är pengar med i bilden så kommer oseriösa människor med i spåren.
Jag hoppas nu av hela mitt hjärta att Tele 2 tar med sig detta i sina led och går i spetsen för att vi inte ska använda utrotningshotade djur i reklam. Det finns fortfarande ett antal företag i Sverige som använder schimpanser i sin reklam. Jag har försökt att föra en dialog med Carlsberg som har agenturen för Pepsi i Sverige, men dom svarade bara lite kort på mitt mail och därefter är det bara tyst( mycket lågt tycker jag ) dom visar en schimpans som åker taxi och förklaringen jag fått är så dålig så man tror inte det är sant. Även en sportdryck är uppe på våra TV apparater jag har ännu inte hunnit kolla vilket företag det är. Men jag ska givetvis även försöka att påverka dessa företag.
Jag skulle väldigt mycket uppskatta om alla som läser detta går in på företagens hemsida och uttrycker sin åsikt i frågan. Det handlar inte om att ta några skalper utan det handlar om att försöka påverka genom information och komma åt den känsliga delen som jag hoppas att alla människor har någonstans inne i sitt hjärta.
Jag bifogar här det korta och okunniga svar jag fick ifrån Carlsberg, men även denna kvinna tror jag skulle må mycket dåligt om hon bara förstod bättre vad dom bidrar till.

Ett stort tack vill jag sända till alla som stötte mig i denna fråga!

Kram till er alla / Ing-Marie


Hej Ing-Marie
Först och främst tycker vi det är tråkigt och olyckligt att vår reklamfilm gör er arg och ledsen.
Poängen i filmen är att huruvida det är socker eller inte i drycken, är sannolikt det sista killen i taxin tänker på, men likväl är det det chauffören talar om för honom.
Filmen levererar alltså budskapet att det inte är något socker i Pepsi Max på ett litet skruvat sätt, i en situation som naturligtvis väcker andra farhågor än om det är socker eller inte i colan han bjuds på.
Schimpansen togs genom hela inspelningen väl om hand av sin erfarna skötare. Schimpansen behandlades på ett vänligt och omtänksamt sätt och vi försäkrade oss genom ett skriftligt intyg från en veterinär att djuret var vid god hälsa. Reklamfilmen är också godkänd av den instans som handhar reklamfrågor.
Vi värdesätter era synpunkter och hoppas ni accepterar vårt svar.
Med vänlig hälsning
Carlsberg Sverige AB
Konsumentservice

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Ing-Marie,

Läste att du har varit med och aktivt påverkat Tele2 att slut sända den reklamfilm där en schimpans duttar runt med två olikfärgade bollar. Jag tycket att det var bra av Tele2 att sluta sända denna reklamfilm i Sverige. Det jag dock är mycket besiken på från deras sida är att denna reklamfilm fortfarande rullar väldigt ofta i Tyskland där jag bor. Om de nu har lovat att stoppa reklamfilmen så tycker jag att detta även bör gälla utanför Sveriges gränser.

/Johan