onsdag 5 mars 2008

Tvillingsfödelsel hos våra Ringsvanslemurer





Tidigt i lördagsmorse så fick jag ett sms ifrån min kollega, Janet. Hon skrev att vi hade fått tvillingar så jag rusade till parken för att se vilken av honorna det var det var. Jag blev helt överlycklig och varm i hela kroppen av glädje för att det var just vår ledarhona, Sofia som hade fått tvillingar! Förra året så föddes hennes unge för tidigt och var tyvärr döfödd och det här är första gången som hon har fått tvillingar. Hennes ungar mår jättebra och speciellt en av dom kikar omkring och försöker klättra upp på mamma Sofias rygg, men det tillåter hon inte ännu. Ungarna brukar vara 1-2 veckor gamla innan dom får börja rida på mammas rygg. Det ska bli så spännande att få följa dom och se deras personlighet utvecklas, som jag redan kan börja ana :-)

Våra djurungar får ju namn efter namnsdagen det är när dom föds och i lördags var det namnen Albin & Elvira men vi måste vänta och se om ungarna är honor eller hanar innan vi döper dom. Det brukar vi kunna se så fort ungarna klättrar omkring på egen hand.

Den här tiden i parken är helt underbar! I måndags födde honan, Vanja en kamelunge och fler födslar väntas i parken under våren.

Jag väntar också med spänning på om lemurhonan Bi föder tvillingar i år igen, för hon är väldigt rund, och har fött tvillingar varje år sen hon kom till oss. Här är dom första bilderna vi tog på Sofias ungar vi återkommer snart med fler.

Våren är äntligen här och jag verkligen längtar tills parken öppnar igen så att alla våra besökare får träffa alla parkens nya invånare!


Camilla :-)

Inga kommentarer: