måndag 28 maj 2007



I helgen har jag varit med om två underbara dagar. Jag har varit bjuden på doktors promovering med anledning av Carl von Linnes jubileumsår på Uppsala Universitet. En av hedersdoktorerna var Jane Goodall, vilket för en inbiten apmänniska som jag, var mycket roligt.

Jane har ju gjort så mycket för vår närmaste släkting schimpansen, utan hennes forskning hade vi inte haft så mycket förståelse för dessa underbara djur, tyvärr så håller vi likväl på att utrota dem. På söndagen hade jag och 7 vänner en underbar dag med Jane och hennes syster Judie ute på Linnés Hammarby. Det är Carl von Linnés sommar hus. Tänk er att få strosa omkring i dessa vackra omgivningar med en levande legend och där Linné så många gånger vandrade, att äta lunchen i ett av hans rum. Det kändes magiskt, Jane är nog den ödmjukaste människa jag träffat. Hon ger mig så mycket kraft varje gång jag träffar henne, och det ger mig kraft att orka fortsätta kämpa för schimpansens fortsatta existens.

Sedan när jag kom tillbaka i dag på jobbet så skriker alla schimpanserna ut sin hälsning och glädje att se mig, jag får lilla Mandas ludna armar runt halsen i en jätte kram, då tackar jag livet som har gett mig denna möjlighet och jag önskar att alla människor skulle få möjlighet att känna dessa magiska ögonblick som man alltid bär med sig. Jag känner en sådan ödmjukhet inför allt levande som finns och vi måste börja förstå att vi kan förändra och hjälpas åt för att få bevara vår moder jord för framtida generationer.

Mvh/ Ing-Marie

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag förstår vad du menar med magiska ögonblick och hoppas innerligt att du läser detta så att jag kanske kan få svar på en fråga... Besökte Furuvik i söndags. Befann mig ensam inne i Regnskogen och fick ett fantastiskt möte med Santino. Det kändes som om han lekte med mig.. flyttade sig från fönster till fönster och vinkade åt mig, knackade på rutan.. Jag försökte kommunicera utan att riktigt veta hur.. En hand mot fönstret.. Vid flera tillfällen knackade han med sitt pekfinger på "tredje ögat" när han tittade på mig.. Vill veta vad det betyder.. OM det betyder något. Snälla om du har möjlighet, skicka en förklaring till helena.kalin@gavlecityfest.se

Tack för en underbar värld, all lycka!