torsdag 17 januari 2008

Kampen för schimpanserna

I går såg jag återigen filmen Jakten på Afrikas schimpansungar på TV 4 Fakta. Fast jag vet allt om situationen så blir jag lika upprörd och förbannad! Åtskilliga gånger har jag suttit på Karl Amans veranda (han som har gjort filmen) i Kenya och tagit del av allt som han har att berätta. Det var Karl som uppmanade mig att göra protestlistor i djurparken. Jag började i Furuvik sedan spred det sig i hela EASA och det blev till en petition i EU. Detta är den största petitionen i hela EU,s historia över två miljoner människor skrev på runt om i Europa. Vi var i Bryssel, vi har kämpat men tror ni någonting händer, men det är ju bara sju år sedan. Först måste dom behandla gurkorna så att dom inte är för stora och krokiga!
Sedan i går så fick jag två mail ifrån två kvinnor, först Hedwige Boech hon är direktör för Wild Chimpanzee Trust. Hon berättade att dom hittar allt mer schimpanser som fastnar i fångstsnaror. Den sista var en ung hona vars tvååriga barn låg vid sin döda mors bröst. Hon hade svultit till döds när hennes mor var oförmögen att ta sig ur snaran. Tänk er vilken död för dessa oskyldiga individer. Wild Chimpanzee Foundation har nu startat ett utbildningscenter där barn får lära sig och där kan dom även panta snaror som våra barn pantar flaskor, gissa om dom nu får in snaror. Men allt kostar pengar, vår förening Sweden Chimpanzee Trust har hjälp dom med pengar men jag skulle vilja ge dom mer till detta utbildningscenter.
Man gör galor för världens barn vilket är jätte bra, men tänk om man en gång skulle göra en gala för världens schimpansbarn och bara få in hälften av summan som dom får in, vad mycket vi skulle kunna göra för dom pengarna. Eller om Gävles alla företag skulle skänka 5.000-10.000 kronor, vilket jag tror att de flesta skulle orka med. Hur ska jag få ut den frågan är just nu min ständiga tanke!
Sedan så kom ett mail ifrån Ann Olivecrona hon är i Sudan där hon varit förr och fått ut flera misshandlade schimpansbarn till ett drägligare liv i något reserva. Nu var hon i Juba och hade hittat ett antal schimpansbarn i misär. Att få dom ifrån Juba till tryggheten är ett jobb med livet som insats. Ann frågade mig om Sweden Cimpanzee Trust kund hjälpa henne med en flygbiljett så att hon snabbare och säkrare kom fram, då vägarna inte är det säkraste färdmedlet. Hjälp med en flygbiljett var frågan, förstår ni mina känslor? Jag skulle hjälpa henne med hela kostnaderna som hon har om jag bara kunde.Dessa människor offrar så mycket av sin egen ekonomi och sitt eget liv. Givetvis så hjälper jag henne med en flygbiljett.

Sköt om er, tänk på vilken tur du hade som föddes i detta land!
Kram
Ing-Marie

Inga kommentarer: